Laatste weken - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Esther Visscher - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Esther Visscher - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

08 December 2007 | Bolivia, Villa Tunari

Tijd vliegt!! Ik kan nauwelijks geloven dat mijn jaar er bijna op zit. Het lijkt allemaal nog sneller te zijn gegaan, omdat ik drie weken in Nederland ben geweest. Ik ben teruggegaan naar Inti Wara Yassi en heb mijn verblijf daar eigenlijk alleen maar onderbroken om een meditatiecursus in Lima te doen. Nog nooit zoiets ondernomen, maar ik wilde graag leren mediteren (mijn eigen pogingen waren niet echt succesvol) en dit was een tiendaagse cursus zonder sektarische of religieuze inmenging, dus dat leek me wel wat. Tien dagen niet spreken, schrijven of eigenlijk gewoon niet communiceren. Nou dat was niet het moeilijkst! Als je nog nooit een uur hebt stilgezeten in dezelfde positie voel je je knieen, je kont en je rug al na vijf minuten.... Maar ook dat was niet de grootste uitdaging. Die kon ik tenminste aan, ben er trots op dat ik nu met mijn ogen dicht kan zitten zonder te bewegen, hihi. Het lastigste was dat je met al je aandacht hoort te mediteren (tien uur per dag, waarvan in ieder geval drie zonder te bewegen) en ik allerlei briljante ideeen kreeg die ik in Nederland wil gaan uitwerken. Maar ja, schrijven mag niet hè... Dag zeven hield ik het niet meer. Ik dacht, al zou ik niet succesvol de cursus afronden, die ideeen alleen al waren het waard, dus heb ik stiekem alles opgeschreven. Ahum. Maar heb een goeie les in love, compassion, peace and harmony gehad. Over hoe je negatieve gevoelens achter je kunt laten (wat heeft het voor zin om een jaar boos te zijn op iemand - goeie les vergevingsgezindheid). Attachment is misery en everything is constantly changing, maw alles gaat voorbij en je kunt het niet vasthouden, dus het helpt als je daar anders tegen aan kijkt. En ik heb hele normale mensen ontmoet! Dat is voor mij ook steeds weer een verrassing - mijn eigen vooroordeel.

Ik heb nog twee weken te gaan, de 21e vlieg ik terug en de 22e kom ik aan. Heb allerlei dingen bedacht die ik zou kunnen doen, maar wilde eigenlijk het liefst nog een keer terug naar Inti Wara Yassi. Ze hebben trouwens hun website aangepast, voor degenen die het interesseren www.intiwarayassi.org.

Heb gigantisch gebust van Lima - Arequipa - La Paz - Cochabamba en ga nu de bus pakken naar Villa Tunari. Ben als altijd weer helemaal excited. Nog een paar gratis liefdesknuffels van mijn spiders.... heerlijk. Ik heb handen vol bagage bij me, vijf emmers, jodium en noem maar op, alles wat ze in Villa Tunari zelf niet kunnen krijgen. Het duurde vijf taxi´s voor ze me naar de bus wilden brengen met al die bagage :-). En het is me gelukt om in ieder geval 72 t-shirts te realizeren. Het is maar een begin en het is niet het model dat ik zoek, maar vanuit hier ga ik verder. Ik heb gisteren met Marco de t-shirtman op de markt gelopen en alles met hem geregeld. Dinsdag komen ze als het goed is aan - leuk!! Kon niet naar huis zonder daar iets mee gedaan te hebben.

En ja, gek hoor om dan weer het vliegtuig naar huis te nemen. Op zoek naar een baan weer en in januari weer naar mijn appartement. Mochten jullie nog leuke vacatures weten die op mijn lijf geschreven zouden zijn, dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Ik zal jullie nog een keer schrijven voor ik wegga en waarschijnljk waardeloos zijn met het beantwoorden van emails - maar nu ben ik bijna thuis en dan kan ik jullie weer bellen.

Hoop dat alles goed met jullie gaat en dat de kerststemming er al een beetje in zit - dat is ook gek, het is hier zomer en je ziet overal kerstversieringen met sneeuw (wat ze hier waarschijnlijk nog nooit gezien hebben). Zal wel even wennen zijn om de zon te verruilen voor het Hollandse weer....

Dikke kus,

Esther

  • 08 December 2007 - 21:51

    Constance:

    Ja hoor, de kerststemming zit er al helemaal in. Mijn handen zitten onder de sneetjes en hars. Zo juist ondekte ik een dennenaald die als een splinter in mijn vinger zat en mijn armen zijn rood van de allergie voor dennebomen...

    :-) Het is onontkoombaar.. het is weer bijna Kerst. Maar ach, als alles gezellig is en we feest vieren voor de echte Jarige, is het gewoon weer genieten. Alvast welkom thuis gewenst, en een gezegend Kerstfeest, voor jou en de 'oude' bekenden van Smart!

    Veel liefs, Constance


  • 09 December 2007 - 10:46

    Ellen (inholland):

    Wat een verhalen weer Esther. Zo'n meditatiecursus lijkt me helemaal geweldig. Een vriendin van me heeft het ook ooit gedaan en was ook helemaal enthousiast. Zij had het in de Ardennen gedaan maar Peru is natuurlijk veel beter...hihihihihih
    Hele fijne kerstdagen met je familie en vrienden en tot mails,
    Ellen

  • 09 December 2007 - 19:13

    Gerrit Van Oorschot:

    Hai Esther,
    ik ben zeer benieuwd naar hoe alles op je uit gaat werken in de komende maanden en jaren in Nederland. Ik hoop je je snel te ontmoeten als je weer een beetje bent gesetteld.

    Lieve groet,
    Gerrit

  • 12 December 2007 - 22:11

    Raymond Fafie:

    Heeyy nicht..

    Hoe is het nou? Heel fijn om weer eens je verhalen te lezen. Ik vind het ook tof dat je weer snel naar huis komt, al gun ik je natuurlijk al het moois daar ook van harte. Kerst daar moet je gewoon bij zijn, heb dr echt veel zin in, en wordt ook erg gezellig met de hele familie!! Geniet nog van de laatste dagen, en alvast gefeliciteerd met je verjaardag!!

    dikke kus raymond

  • 14 December 2007 - 22:14

    Marijke:

    Gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet nog van je laatste week. Tot gauw.
    Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Villa Tunari

Nog een keer, maar dan een jaar

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2008

Ik mag blijven!!

14 Januari 2008

Weer aan de slag

30 December 2007

Terugblik

08 December 2007

Laatste weken

07 November 2007

Inti Wara Yassi
Esther

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 129959

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2010 - 12 Maart 2011

Hart ophalen in Zuid-Amerika

20 Januari 2007 - 23 December 2007

Nog een keer, maar dan een jaar

28 Februari 2005 - 21 Mei 2005

En het dan gewoon gaan DOEN

Landen bezocht: